نمک

نمک

نمک نامی عام که به کلرور سدیم گفته می شود؛ نمک طعام محصولی است متبلور، شور مزه و بدون بو که عمدتا از کلرور سدیم تشکیل شده است. نمک به مقدار حدود 5-3 گرم در روز (نصف قاشق مربا خوری ) مورد نیاز است

مصرف نمک در ایران :

ایران یکی از پر مصرف ترین کشورهاست که میانگین روزانه مصرف نمک مردمانش 3 برابر استاندارد جهانی است.سرانه مصرف نمک در یک سال توسط ایرانی ها شش کیلوگرم است در حالی که در جهان سه کیلو نمک می خورند.

نمک عامل افزایش فشارخون

امروزه مصرف زیاد نمک یکی از عوامل مهم در بروز این بیماریها شناخته شده است.آمارها نشان می دهد که از هر 800 مورد مرگ و میر در کشور 300 مورد آن ناشی از بیماریهای قلبی و عروقی بوده است.

بررسی های انجام شده مشخص کرده در صورتی که افراد تنها 3 گرم از مصرف روزانه نمک خود را کاهش دهند، حدود 50 درصد از بیماریهای قلبی عروقی کاهش خواهد یافت.

نمک یک مانع بزرگ برای داشتن اسکلت محکم

 پوکی استخوان بیماری است که با کم شدن توده ی استخوان و نابودی ساختمان بافت استخوان توصیف می شود که منجر به شکستگی استخوان و افزایش خطر شکستگی لگن، ستون فقرات و مچ دست می شود.

دریافت زیاد نمک ،سدیم ،مصرف غذا و تنقلات شور و پرنمک سبب کاهش باز جذب کلسیم از کلیه شده و دفع ادراری آن را افزایش می دهد که خود عامل مهمی در کاهش تراکم و پوکی استخوان است.

سرطان معده ارمغان مصرف زیاد نمک

سرطان معده چهارمین سرطان رایج در جهان است و نمک یکی از راههای افزایش خطر سرطان معده است. چرا که مصرف بالای نمک مخاط معده را تخریب می کند .نباید فراموش کرد که همیشه مصرف بالای نمک به معنای شور کردن غذاها نیست بلکه درصد بالایی از نمکی که روزانه مصرف می کنیم پنهان است که این میزان در درون مواد غذایی گوناگون وجود دارد.نان، انواع گوشتهای فرآوری شده مانند کالباس، همبرگر، گوشت و ماهی نمک سوده شده و همچنین خیار شور، پنیر و خشکبار بو داده شده نمک بالایی دارند .

اهیت کاهش مصرف نمک در سلامت کودکان

عادات غذایی در دوران کودکی به ویژه سنین 5-2 سالگی شکل می گیرد و با توجه به این که سلیقه های غذایی در این دوران پایه گذاری شده و تا سالها پایدار می ماند؛ بنابراین عادت غذایی سالم را باید از دوران کودکی پایه ریزی نمود.برای کودکان حداکثر میزان توصیه شده برای مصرف نمک معادل میزان توصیه شده برای بزرگسالان است( حداکثر5 گرم در روز) .برای تغذیه کودکان زیر یک سال می توان از لیمو ترش یا آب نارنج تازه به مقدار خیلی کم در آخرین لحظات .

برای کودکان بالای یک سال نیز توصیه می شود تا از گذاشتن نمکدان در سفره خودداری شود و از انجیر خشک، توت خشک، نخود چی، کشمش، انواع مغزهای بو نداده و بدون نمک، برگه زردآلو و انواع میوه ها مانند سیب، پرتقال، نارنگی، هلو، زردآلو و ...سبزیجاتی نظیر هویج، خیار، کاهو و...، ساندویج هایی مانند نان و پنیر و سبزی، انواع کوکو و کتلت، نان و حلوا شکری، نان و پنیر و خرما، می توان به عنوان میان وعده در برنامه غذایی دانش آموزان قرار گیرد.

بروزرسانی : پنجشنبه 23 بهمن 1393 - 11:24:22